آنچه باید در مورد ماراتون برنامه نویسی بدانید:

شرکت کنندگان محترم قبل از ثبت نام در ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه، مطالب این صفحه را به دقت مطالعه برمایید.
آنچه باید در مورد ماراتون برنامه نویسی بدانید در این مطلب به صورت کامل تشریح داده شده است.
انتظار ما چیست ؟

با دیگر دوستان برنامه نویس، گرافیست و ایده پرداز خود، یک برنامه کاربردی موبایل طراحی و پیاده سازی کنید. دو روز فرصت دارید تا طرح اولیه ی پروژه ی مد نظر خود را ارائه دهید.

چه چیزی برایمان مهم است؟

رابط کاربری:

مطمئنا در مدت دو روز نخواهید توانست بهترین کار خود را ارائه دهید یا تکمیل کنید، برای ما مهم این است که قدمهای اولیه را درست و با دلیل برداشته باشید، و بخشی از آنچه که در آینده خواهیم دید را به ما نشان دهید.
مطمئنم قبول دارید که زیبایی یک برنامه مهم است، حتی اگر در مرحله ی دمو باشد.

کاربرد پذیری و تجربه کاربری:

مهم است که کاربران بدانند چگونه از برنامه شما استفاده کنند، و این کار برایشان ساده و لذت بخش باشد.
دسترسی به بخشهای مختلف، عملیاتها و امکانات برنامه آسان طراحی شده باشد تا کاربر احساس سر در گمی نکند، راحت و سریع به خواسته ی خود برسد و حس روی اعصاب بودن نداشته باشد.
حتی المقدور به این موضوع فکر کنید، و برجسته ترین موارد را پیاده کنید، تا ما هم بتوانیم حس نهایی را تست کنیم.

خلاقیت:

آنچه ما از داکیومنت های شما، نوشته هایتان و کد برنامه ی شما خواهیم دانست، این است که شما چقدر میتوانید خلاق باشید.
شما با چالش هایی روبرو خواهید بود، میخواهیم بدانیم چگونه ساختار، راه حل و برنامه های خلاقانه برای مقابله با این چالش ها، چه در ایده پردازی، چه در کاربرد پذیری و یا کد برنامه خواهید یافت.

ایده پردازی:

ایده ی خوب میبایست خوب پیاده شود. اما به هرحال قدم اول طرح ایده است.
ایده ی خوب شرایط خاصی دارد، یا ایده ای نوآورانه است، یا ایده ی موجود بهبود داده شده.
اما ایده ی خوب را با معیارهایی میتوان سنجید.

  • اینکه چه نیازی از مردم رفع میکند؟
  • جامعه ی تحت پوشش چقدر بزرگ است؟
  • قابلیت گسترش دارد؟
  • روشهای درآمد زایی مناسب دارد؟
  • از نظر فنی در زمان معقول قابل انجام است؟
  • سطح دانش آن چقدر است، امکانات لازم آن وجود دارد؟
  • و …

هدف پروژه و درآمدزایی:

اکثرا پروژه ها یک یا چندین هدف را دنبال میکنند، آمده اند تا اطلاعاتی جمع آوری کنند، محصولی را بفروشند، تبلیغ کنند و …..

درمورد پروژه ی خود به روشهای درآمدزایی فکر کنید.
لازم است به صورت جزیی بدانید که قرار است چه چیزی بدست بیاورید.
نه اینکه فقط به این موضوع فکر کنید که برنامه یا سرویسی ایجاد کنید، در شروع کار شما میبایست به آنچه در آینده میخواهید نیز فکر کنید.
لطفا به این موضوع اهمیت بیشتری دهید و خلاقیت به خرج دهید.

برنامه نویسی و پیاده سازی و کار تیمی:

روش کار تیمی شما، محیط برنامه نویسی، تکنولوژی های استفاده شده، ابزارهای به کار گرفته شده و در آخر کد نوشته شده و روش کد نویسی شما نیز برای ما اهمیت دارد، البته به اندازه ی 48 ساعت کار و در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان.
همواره دلایلی برای آنچه انجام میدهید داشته باشید و آن را با ما در میان بگذارید، تا بدانیم شما چگونه فکر کرده اید، و چرا اینگونه عمل نموده اید.

در نظر داریم امسال به منظور نزدیک تر شدن ماراتن به اهداف اصلی شکل گیری آن، علاوه بر اهمیت دادن به بخش کسب و کار، ایده پردازی و خلاقیت، با افزایش ضریب معیارهای برنامه نویسی، کار تیمی و روش های مدیریت و پیشبرد پروژه تیم های توانمند از نظر فنی با محصول با کیفیت تر را برای بخش نهایی انتخاب کنیم.

جزییات انجام پروژه :

این مسابقه ، مسابقه برنامه نویسی تلفن همراه خواهد بود. بنابراین وبسایت یا موارد مشابه مورد قبول نیست.

اگر برنامه شما نیاز به وب سرویس داشته باشد، در صورت لزوم و صلاح دید میبایست آن را نیز پیاده سازی کنید.
امکانات لازم و دسترسی های مربوطه جهت آپلود در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

در زبان برنامه نویسی و تکنولوژی های استفاده شده محدودیتی وجود ندارد، اما جهت استفاده از موارد خاص، با تیم داوری و برگزار کنندگان هماهنگ کنید، تا مطمئن باشید امکانات احتمالی مورد نیازتان نیز وجود داشته باشد.
استفاده از جاوا اسکریپت، cross Platform ها، Html و … مانعی ندارد.
توجه فرمایید که دلایل شما برای استفاده از هر زبان یا تکنولوژی برای ما مهم خواهد بود.

در تمام مراحل، ارائه آنچه انجام میدهید برایتان با اهمیت باشد.
توجه شود که شما میبایست با آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده اید، به دیگران نشان دهید که به چه می اندیشیده اید، چه کرده اید، و در آینده چه کاری میتوانید انجام دهید.
بنابراین میتوانید از ابزارهای مختلف برای ارائه کارتان استفاده کنید.
گزارش مختصری بنویسید، گراف ها و نمودار ها میتوانند اطلاعات زیادی را در زمان کوتاه منتقل کنند.
اسلایدهای مناسب میتواند نمایش خوبی برای پروژه ی شما باشد. توجه کنید، که امکان دارد تیم شما برای مرحله پایانی انتخاب شود، شما میبایست روبروی حضار ایستاده و از طرحتان دفاع کنید، بنابراین به متن سخنرانی خود نیز فکر کنید.

فرم های گزارشی از طرف تیم برگزاری در اختیارتان قرار خواهد گرفت، آنها را با دقت پر کنید، تا داوران قبل از مصاحبه با شما در جریان زیر و بم پروژه تان باشند.

به بهترین شکل نشان دهید چه کرده اید.
تیم داوری، اسپانسرها و حضار روز اختتامیه میخواهند بدانند چه کرده اید و آن را با چه کیفیتی انجام داده اید.
بنابراین از حاشیه بپرهیزید، مستقیم بروید سر اصل مطلب و در کمترین زمان به بهترین و به یاد ماندنی ترین شکل به همه نشان دهید که چه کار فوق ا لعادهای انجام داده اید.

مراحل داوری :

در طول دو روز تیم ها برنامه های خود را در یکی از حوزه ها طراحی و اجرا خواهند نمود.
هر حوزه معیار داوری مربوط به خود را خواهد داشت، بنابراین روند تکمیل پروژه میبایست با در نظر داشتن این معیارها انجام شود تا بالاترین امتیازها کسب گردد.
تیم اول داوری متشکل از دوستانی ست که هر کدام در موضوع خاصی از موضوع های بالا تخصص دارند.
در ساعات پایانی مسابقه، تیم داوری به سراغ تک تک تیمها رفته و به تدریج امتیازات هر تیم را ثبت میکنند.
این افراد نرم افزار شما را با توجه به معیارهای حوزه ی انتخابی شما مورد بررسی قرار خواهند داد.
امتیازات ثبت شده، بهترین تیم های هر حوزه را معرفی می کند.
تا پایان مسابقه کسی از نتیجه ی این انتخاب با خبر نیست، بنابراین تیمها میبایست فرآیند تکمیل پروژه و موارد لازم دیگر را طبق روند گذشته ادامه دهند.
در پایان دو روز مسابقه و در مراسم اختتامیه، به تدریج اسامی تیم های راه یافته به مرحله دوم اعلام خواهد شد.
هر تیم فرصت 5 دقیقه ای برای ارائه ی آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده است را دارد.
تیم دوم داوری بر اساس معیارهای هر حوزه، رای های خود را ثبت خواهد کرد.
رای تیم اصلی داوری، به علاوه رای تیم داوری کسب و کار با توجه به وزن، برترین برترین ها را مشخص خواهد نمود.

شانس موفقیت خود را افزایش دهیم!

برای بالا بردن شانس موفقیت خود در ماراتون، موارد زیر را به دقت خوانده و تا جای ممکن به آنها عمل کنید:

چالش ها، قوانین و شرایط مسابقه را به دقت بخوانید، و هر گونه ابهام را بپرسید.
معیارهای ارزیابی و وزن آنها برای هر کدام از سوالات را بررسی کنید.
برای موفقیت در ماراتون باید به همه معیارهای ارزیابی توجه داشته باشید.
سوالی را انتخاب کنید که در آن با توجه به خروجیهای خواسته شده و معیارهای ارزیابی مشخص شده برای آن، بیشترین حرف را برای گفتن داشته باشید.
از همان ابتدا، دقیقا بدانید که چه خروجی هایی را باید در چه زمانی و با چه فرمت و مشخصاتی تحویل دهید.
مستندات و ارائه های خود را تا حد امکان به صورت کامل و جامع، ولی مختصر و مفید تهیه کنید .
کارهای مهم تر را به عقب نیندازید، چون ممکن است آنها را فراموش کنید یا زمان کم بیاورید.
بخش های اصلی را پیاده کنید، آنهایی که اهمیت دارند.
وقت گرانقدر خود را صرف جزییات بی اهمیت نکنید، ویژگی های اصلی برنامه باید درست کار کند.
نشود آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی.
در ارائه ها و خروجی ها روی آنچه که انجام دادهاید و کار میکند، تمرکز کنید. نه روی تلاشهایی که شکست خورد اند یا مواردی که فرصت کار پیدا نکرده اید.
هیچ کاری را که در طی ماراتون انجام نداده اید را به عنوان خروجی تحویل ندهید. چون باعث خواهد شد که تیم شما به کلی از گردونه رقابت ها کنار گذاشته شود.
آمادگی پاسخگویی به هر گونه سوالی را در خصوص خروجی هایی که تحویل میدهید (درباره محتوا و ادعاهای مطرح شده در آنها) داشته باشید.
به جای تمرکز بر روی ویژگی های مختلف، بر روی ویژگی های محدود تمرکز کرده و آنها را به درستی توصیف و پیاده سازی کنید.
برای درک بهتر ایده خود از mock-up استفاده کنید.
با مربیان ماراتون تعامل کنید، طرحهای خود را به آنها ارائه داده و از آنها مشاوره و نظر بخواهید.
اگر برنامه شما نیاز به وب سرویس داشته باشد، در صورت لزوم و صلاح دید میبایست آن را نیز پیاده سازی کنید.
امکانات لازم و دسترسی های مربوطه جهت آپلود در صورت مقدور بودن، توسط تیم اجرایی در اختیار شما قرار داده خواهد شد.
شما بجای پیاده سازی سمت سرور، میتوانید از داده های جعلی (fake data) استفاده کنید. اما اگر میخواهید برنامه واقعی تری داشته باشید، می توانید نسبت به راه اندازی شبکه کوچک داخلی، یا استفاده از هاست های اینترنتی اقدام کنید.
در صورت نیاز به هاست، امکانات لازم و دسترسی های مربوطه جهت آپلود در صورت مقدور بودن، توسط تیم اجرایی در اختیار شما قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت با هماهنگی تیم داوری میتوانید از هاست خارجی تامین شده توسط خودتان استفاده کنید.
رعایت ملاحظات حقوق مالکیت فکری و معنوی در استفاده از هر گونه اثر )شامل ویدیو، صدا، تصاویر، نوشته ها، ایده ها و …( بر عهده تیم های شرکت کننده بوده و مدیریت ماراتون مسئولیتی بر عهده ندارد.

مطلب آنچه باید در مورد ماراتون برنامه نویسی بدانید توسط گروه Sharif ICT تهیه شده است.

فهرست