گزارش برگزاری نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه
به صورت غیر حضوری و آنلاین 20 الی 22 آبان ماه 1400
به صورت غیر حضوری و آنلاین 20 الی 22 آبان ماه 1400
مقدمه
ماراتون های برنامه نویسی تلفن همراه یکی از معتبرترین رویداد ها در حوزه ی فناوری اطلاعات و برنامه نویسی تلفن همراه در سطح کشور می باشد.
این رویداد تا کنون هشت دوره در سطح کشور برگزار شده و تیم های برنامه نویسی متعددی را وارد بازار کار کرده است.
در دوره های گذشته این مسابقات، تیم های برنامه نویسی 48 ساعت فرصت داشتند تا نسخه اولیه یک برنامه تلفن همراه در چالش های مشخص شده توسط کمیته ارتباط با صنعت مسابقه را به تیم داوری تحویل دهند.
در این دوره به علت شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی روند برگزاری رویداد کمی متفاوت شد و تیم ها در دو روز متوالی به صورت غیر حضوری و آنلاین به رقابت پرداختند.
در ادامه گزارش، روند برگزاری رویداد به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.
هدف اصلی:
شناسایی تیم های برنامه نویسی برجسته کشور، شناسایی ایده های بکر و خلاقانه و ورود این تیم ها به بازار کار
حامیان اصلی
دبیر کل رویداد:
جناب آقای دکتر ربیعی ( رئیس پژوهشکده نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف )
دبیر علمی رویداد:
جناب آقای دکتر حین اسدی ( مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی دانشگاه شریف )
دبیر اجرایی رویداد:
جناب آقای مهندس محمد علی روزی طلب ( مدیر گروه Sharif ICT و مدیر عامل شرکت آریا راد شریف )
سرپرست کمیته داوری:
مهندس احسان احسانی مقدم
کار گروه های نهمین دوره ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه:
1- کمیته ارتباط با صنعت ( کمیته فنی):
وظیفه این گروه بررسی روند برگزاری و انتخاب چالش های اصلی مسابقه می باشد.
در این راستا جلسه کمیته سیاست گذاری به تاریخ 12 آبان ماه به صورت آنلاین ( اسکای روم ) و با حضور حامیان اصلی و طلایی رویداد برگزار شد.
اعضای حقوقی این کمیته:
1- شرکت داده ورزی سداد– 2- شرکت صنایع تولیدی کروز– 3- گروه فناوری اطلاعات شریف
مرتضی جمالزِهی، محمد مهدی موسوی، ناهید مهرابی، محسن خدادای، آقای دماندی نیا، آقای نیک آئین، خانم فتحی، آقای فرشید خموئی، آقای ملکی، آقای پایدار و آقای حمید قره گوزلو از شرکت داده ورزی سداد
آقای اسدی، آقای یعقوبی، خانم اقبالی، خانم هاتف از شرکت صنایع تولیدی کروز
آقای احسان احسانی مقدم، آقای محمد علی روزی طلب، خانم پرستو تاجیک از گروه فناوری اطلاعات شریف
2- کمیته علمی و داوری
وظیفه این گروه در ابتدا تعیین ملاک و معیارهای داوری قبل از برگزاری و بررسی و امتیاز دهی تیم ها در حین برگزاری مسابقه بود. این گروه در کل مدت مسابقه کنار تیم ها حضور داشتنه و مشغول بررسی تیم ها بودند. اعضای این تیم شامل افراد زیر بود:
آقای احسان احسانی مقدم، محمد مهدی موسوی، آقای ملکی، آقای پایدار، آقای حمید قره گوزلو، آقای علی اسد
3- کمیته مشاورین
وظیفه اصلی این کمیته نظارت بر نحوه عملکرد تیم های شرکت کننده، پاسخ دهی به سوالات تیم ها در حین برگزاری مسابقه بود. (اعضای این کمیته در علاوه بر ارائه مشاوره به تیم ها، شرکت کنندگان مسابقات را جهت جذب در مجموعه های خودشان زیر نظر قرار داده بودند)
اعضای این کمیته شامل نمایندگان کلیه اسپانسرهای رویداد بود.
شرکت خدمات انفورماتیک
شرکت آسان پرداخت پرشین
شرکت داده ورزی سداد
شرکت سایان کارت
شرکت صنایع تولیدی کروز
چالش های انتخاب شده در نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
با توجه به نیاز مجموعه های حاضر و بحث روز تکنولوژی چالش های این رویداد به شرح زیر انتخاب شدند.
1- پس انداز هوشمندانه
2- تحلیل رفتار کاربر و ارائه پیشنهادات هوشمند در خرید شارژ، بسته اینترنت، بسته پیامک و …
(امکان معرفی بسته های ترکیبی)
3- دستیار هوشمند بانکی
(انجام عملیات بانکی، راهنمایی کاربران، یادآوری پرداخت ها و قبوض، پاسخ به سوالات رایج)
4- روش های خلاقانه احراز هویت
(غیر حضوری، OCR)
5- سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری تعمیر و نگهداری هوشمند
(Smart Maintenance Decision Support Systems)
6- سیستم های مدیریت ورود و خروج مبتنی بر موبایل
(با کمترین امکان تقلب)
7- هوشمندسازی انبارهای کالا با AR
(جستجوی کالا، موجودی، مسیریابی)
روند برگزاری نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
روز اول مسابقه – پنجشنبه 20 آبان 1400
مراسم افتتاحیه رویداد راس ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 20 آبان ماه 1400 آغاز شد.
کلیه مراسم به صورت غیر حضوری و آنلاین از طریق سامانه اسکای روم برگزار شد و به صورت زنده و مستقیم از سیستم پخش زنده آپارات برای شرکت کنندگان پخش می شد.
در این مراسم در ابتدا توضیحات جناب آقای مهندس محمد علی روزی طلب دبیر اجرایی مسابقات در خصوص روند برگزاری رویداد و موارد جانبی ارائه شد و سپس جناب آقای فرهاد فائز مدیرعامل محترم شرکت داده ورزی سداد به عنوان سخنران کلیدی افتتاحیه به سخنرانی پرداختند. درنهایت مهندس احسانی مقدم توضیحاتی در خصوص روند داوری و امتیاز دهی ارائه کردند.
پس از اتمام افتتاحیه دو عدد کارگاه های آموزشی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود که به شرح زیر برگزار شد.
1- کارگاه آموزشی اول: TDD: Test Driven Development
مدرس: جناب آقای محمد مهدی موسوی توسعه دهنده ارشد ios، دپارتمان بانکداری نوین شرکت داده ورزی سداد
مدت زمان 30 دقیقه
2- کارگاه آموزشی دوم: Retrofit
مدرس: مامک هاتف از شرکت صنایع تولیدی کروز
مدت زمان 20 دقیقه
پس از اتمام افتتاحیه و کارگاه های آموزشی تیم های شرکت کننده وارد سامانه برگزاری مسابقات به آدرس زیر شدند.
در تصویر زیر سامانه برگزاری مسابقات را مشاهده می فرمایید.
مسابقات راس ساعت 11:00 صبح به صورت رسمی آغاز شد و شرکت کنندگان از طریق سامانه sharifict.ir وارد بخش مسابقات شده و چالش های اصلی رویداد را دریافت کردند.
تیم ها از این زمان تا ساعت 11:00 صبح روز شنبه 22 آبان فرصت داشتند تا مراحل مسابقه را طی کنند، اطلاعات مربوطه را تکمیل کرده و پروژه های خود را بر روی سامانه مسابقات بارگزاری نمایند.
در کل مدت 48 ساعت مسابقه تیم داوری و تیم مشاورین به صورت آنلاین در کنار شرکت کنندگان حضور داشته و علاوه بر پاسخگویی به سوالات و نظارت بر عملکرد تیم ها به آنها مشاوره هم می دادند.
روز دوم مسابقه – جمعه 21 آبان 1400
روز دوم مسابقات نیز به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه https://sharifict.ir به همان روال روز گذشته اجرا شد.
نکته مهم در روز دوم مسابقات این بود که داوری مسابقات به تدریج از ساعت 17:00 روز دوم مسابقات شروع شد.
با توجه به اینکه تعداد تیم ها شرکت کننده زیاد بود و در روند داوری ماراتون می بایست با تمام تیم ها به مدت 30 دقیقه مکالمه شود تصمیم بر این شد که داوری در دو بخش انجام شود
بخش اول داوری از ساعت 17:00 الی 24:00 روز دوم مسابقات برگزار شد و در این قسمت 11 تیم به صورت کامل داوری شدند.
روند داوری به این صورت بود که تیم ها بر اساس اعلام قبلی بر روی سامانه اسکای روم مخصوص مسابقات آنلاین می شدند و به سوالات تیم داوری پاسخ می دادند.
قرار بر این شد که بخش دوم داوری برای مابقی تیم ها راس ساعت 9:00 صبح فردا آغاز شود.
تیم ها جهت ورود به مرحله داوری بدین شرح اعلام شدند:
Arena* | هیرمان* | سهند* |
PersianCoders* | powergraph* | همش* |
Dagger* | AndroidMan* | اسم تیم* |
مکعب* | contorol es* | IO Exception* |
Seda* | Scorpion* | Locomotive* |
HAK* | almas* | LoveAndroid* |
نام تیم* | یونیزکو* | Zerone-I* |
ESM* | Devils coder* | MianShir* |
App Plus* | 200 | سه تفنگدار |
صبا* | geekf | مارول |
iBit* | App Plus | مدرن فا |
یودا* | ATS | مستراپ |
Kerajak* | torvalds | ورنا |
pushed to master* | webdeveloping | یکتادیجی |
OutDev* | Zerone-II | یونیزکو |
semicolon | Scenius |
روز سوم مسابقه – شنبه 22 آبان 1400
بخش دوم داوری تیم ها در نهمین دوره ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه راس ساعت 9:00 صبح روز شنبه 22 آبان 1400 آغاز شد.
در این بخش حدود 35 تیم داوری شدند و به صورت تقریبی برای هم تیم 15 دقیقه زمان صرف شد و راس ساعت 18:00 به پایان رسید
بخش دوم داوری ماراتون حدود 9 ساعات و بخش اول حدود 7 و در کل برای داوری نهمین دوره ماراتون حدود 18 ساعت زمان صرف شد.
پس اتمام مراحل داوری 11 تیم که بیشترین امتیاز را دریافت کرده بودند به مرحله فینال مراتون راه پیدا کردند. این تیم ها راس ساعت 18:30 دقیقه معرفی شدند.
از این تیم ها خواسته شده بود که هر کدام در یک ارائه 10 دقیقه ای پروژه خود را برای داوران مرحله دوم که عمدتا از لحاظ بیزینس مدل پروژه ها را بررسی میکردند ارائه دهند. تیم ها جهت ارائه در مرحله فینال به شرح زیر اعلام شدند.
مرحله فینال ماراتون – روز سوم مسابقه – شنبه 22 آبان 1400
مرحله فینال ماراتون راس ساعت 19:00 آغاز شد
تیم ها بر اساس اعلام قبلی و اطلاعاتی که در اختیارشون قرار گرفته بود به ترتیب برای ارائه به سامانه اسکای روم مسابقات وارد می شدند.
اعضای کمیته داوری مرحله دوم به عنوان مدیر جلسه داخل سامانه حضور داشتند و در صورت نیاز از شرکت کنندگان سوالاتی می پرسیدند.
مابقی شرکت کنندگان می توانستند این جلسه را به صورت زنده و مستقیم از طریق پخش زنده آپارات مشاهده کنند.
فیلم ضبط شده این بخش را می توانید با کلیک روی آدرس زیر مشاهده بفرمایید.
تیم های اول تا سوم نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
ارائه 11 تیم برتر ساعت 21:00 به پایان رسید. در این زمان تیم داوری جهت بررسی نهایی به مدت 15 دقیقه وارد جلسه مشورتی شدند. درنهایتا ساعت 21:30 دقیقه تیم های برتر به شرح زیر معرفی شدند.
تیم اول:
تیم Arena
تیم دوم:
تیم Dagger
تیم سوم:
تیم Persian Coders
رتبه بندی تیم ها در نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
رتبه | عنوان تیم | نمره نهایی |
1 | Arena* | 7.44 |
2 | Dagger* | 7.0333 |
3 | PersianCoders* | 6.8555 |
4 | مکعب* | 6.7041 |
5 | Seda* | 6.1972 |
6 | نام تیم* | 5.9652 |
7 | iBit* | 5.93472 |
8 | HAK* | 5.8083 |
9 | ESM* | 5.75694 |
10 | صبا* | 5.75416 |
11 | App Plus* | 5.39861 |
12 | یودا* | 4.902777778 |
13 | Kerajak* | 4.875 |
14 | pushed to master* | 4.708333333 |
15 | OutDev* | 4.680555556 |
16 | سهند* | 4.652777778 |
17 | همش* | 4.486111111 |
18 | اسم تیم* | 4.444444444 |
19 | IO Exception* | 4.347222222 |
20 | Locomotive* | 4.263888889 |
21 | LoveAndroid* | 4.166666667 |
22 | Zerone-I* | 4 |
23 | MianShir* | 3.888888889 |
24 | هیرمان* | 3.777777778 |
25 | powergraph* | 2.944444444 |
26 | AndroidMan* | 2.902777778 |
27 | contorol es* | 2.652777778 |
28 | Scorpion* | 2.291666667 |
29 | almas* | 2.236111111 |
30 | یونیزکو* | 2.097222222 |
31 | Devils coder* | 1.25 |
مواردی که شرکت کنندگان طی نهمین ماراتون می بایست انجام می دادند:
شرکت کنند گان با ورود به سامانه مسابقات می بایست طی 48 ساعت موارد زیر را در سامانه بارگزاری می کردند.
تیم داوری به صورت آنلاین پاسخ های ارسالی را بررسی می کردند و در صورت تایید اجازه ورود به مرحله بعدی را به تیم ها می دادند.
1- ارائه جزئیات ایده
توصیف ایده (شامل قصه ایده شما، سناریوهای استفاده و توضیحات جزیی در خصوص ایده) را به صورت مبسوط توضیح دهید.
2- امکانات پروژه
ویژگیهای عملکردی اصلی اپ خود را مشخص کنید. با علامت * مشخص کنید کدام یک را پیاده سازی خواهید کرد.
شما ممکن است ده ویژگی اساسی برای اپ خود در نظر داشته باشید، ولی ممکن است دو مورد آن را برای این مسابقه پیاده سازی کنید. لطفا هر ده مورد را نوشته و دو مورد مد نظرتان را با علامت * مشخص کنید.
برای مثال:
امکان پرداخت کرایه تاکسی تهران از طریق اسکن بارکد موجود در تاکسی
مکان انجام پرداخت (ساتنا، پایا) با شناسه واریز
امکان ارسال رمز پویا در پرداخت های کارتی
قابلیت ورود باتشخیص چهره
قابلیت ورود با اثر انگشت
دریافت لیست کلیه کارتهای مشتری از مرکز
این مورد علاوه بر اینکه به تیم داوری امکانات اپ شما را معرفی میکند، قدرت زمانبندی کارهایتان را به ما نشان خواهد داد.
3- نوآوری
طرح ها و ایده ها، یا کاملا نوآورانه است، یا بهبود داده شده. مهم نیست که پروژه شما جز کدام دسته است، هر کدام از آنها نوآوری هایی در خود دارند.
اینکه شما بتوانید برای روشهای معمول قدیمی، راه حل کاراتر ارائه دهید، یا به نیاز موجود پاسخ دهید یا نیازی به وجود آورده و پاسخ دهید، راه موفقیت نرم افزار شماست.
بنابراین از شما میخواهیم به دقت و با توجه به جزییات توضیح دهید در طرحی که ارائه کرده اید و نرم افزاری که تولید میکنید چه موارد خلاقانه و نوآورانه ای موجود است.
4- پیشرفت
ایده و نرم افزار پیاده سازی میبایست دارای ویژگیهایی باشد.
پایا بودن به معنای اینکه آنچه ارائه کرده اید بتواند مدت زمان طولانی ای فعالیت کرده و خدمت رسانی کند، برای بازه طولانی نیازمندی به آن وجود داشته باشد، نه آنکه مثلا نرم افزاری ارائه کنید که فقط یک هفته در زمان قطعی پمپ های بنزین کاربرد داشته باشد و بعد از آن دیگر نیازی به آن نباشد.
امکان رشد و توسعه داشته باشد، یعنی اگر به صورت شهری شروع کرده اید، بتوانید آن را برای استان یا کشور و حتی جهان توسعه دهید. اگر با 100 نفر مشتری شروع کردید، انتظار آن را داشت باشید که یک میلیون مشتری برسید، اگر با سرویس تاکسی آنلاین شروع کرده اید، بتوانید اسباب کشی و پیک موتوری به آن اضافه کنید و …
ایده شما باید بتواند بعد از گذشت زمانی هزینههای خود را بپردازد، علاوه بر آن به سود دهی برسد. پلنهای درآمدزایی لازمه کسب و کار شماست. ایدههایی که نتوانند هزینههای خود را تامین کنند در اکثر موارد بعد از مدتی با شکست مواجه خواهند شد.
لطفا در پاسخ این سوال درمورد تاثیرگذاری، پتانسیل و پایایی ایده و اپ پیشنهادی (حجم کاربران، امکان رشد و توسعه آتی، و مدل درآمدی) برایمان بنویسی
5- کد منبع
شما در یکی از مراحل قبل Git.sharifict.ir را بررسی کرده اید و با آن آشنا شده اید.
حال وقت آن است که به داوران آدرس گیت خود را ارائه دهید.
بنابراین در بخش پاسخ آدرس پروژه خود را وارد کنید.
توجه داشته باشید بعد از ساعت معین شده توسط تیم داوری، دیگر امکان ویرایش اطلاعات را نخواهید داشت.
پس تا زمان معین شده، موارد را بررسی کرده و از صحت آنها مطمئن شوید.
توجه داشته باشید کدهای منبع اپ شما، بک اند، کدهای واسط، تستها، داکیومنتها، طراح ها و … همه و همه میبایست در گیت push شوند.
داکیومنتهایی شامل کاتالوگ محصول، راهنمای محصول، سند تست، سند طراحی، سند نیازمندی و … میتواند ارائه شود.
در این حین تیم داوری با بررسی کلیات ایده تیم ها و با در نظر گرفتن اینکه ایده تکراری نبوده و قابلیت اجرا داشته باشد پروژه ها را تایید کرده و تیم ها اجازه وارد شدن به مرحله بعد را دریافت میگردند.
نحوه ارتباط با تیم داوری و مشاورین نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور
در کل مدت 48 ساعت مسابقه تیم داوری و تیم مشاورین به صورت آنلاین در کنار شرکت کنندگان حضور داشته و علاوه بر پاسخگویی به سوالات و نظارت بر عملکرد تیم ها به آنها مشاوره هم می دادند.
راه های ارتباطی با تیم داوری در این مدت از طریق موارد زیر انجام می شد.
1- سیستم چت آنلاین سامانه مسابقات
2- گروه واتساپی که شرکت کنندگان در آن عضو بودند و می توانستند به صورت مستقیم با داور ها مشاورین صحبت کنند.
3- ای دی تلگرام داور ها و مشاورین به شرکت کنندگان داده شده بود و امکان ارتباط از این طریق هم فراهم شده بود.
4- تماس تلفنی با دبیر خانه: در کل مدت مسابقه کارشناسان دبیرخانه به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان بودند.
آمار کلی از تیم های شرکت کننده در نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
ثبت نام رویداد در از 10 مهر ماه 1400 آغاز شد و 10 آبان ماه به پایان رسید. در این مدت 300 نفر در قالب 75 دو الی چهار نفره تیم ثبت نام و مدارک خود را برای دبیرخانه ارسال کردند.
پس از بررسی رزومه ها و سوابق و با توجه به محدودیت در پذیرش، 250 نفر در قالب 65 تیم برای حضور در مسابقات پذیرش شدند. این افراد از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کل کشور و تیم های مستقل غیر دانشجویی بودند که در مسابقات شرکت کردند.
نکات قابل توجه:
لازم به توضیح است که رزومه افراد به صورت کامل در اسناد دبیرخانه رویداد موجود می باشد.
حامیان رسانه ای نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور:
نمونه هایی از پوشش نهمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور